Licensregler
Svenska Skyttesportförbundets handlingsregler för föreningars utfärdande av föreningsintyg för vapenlicens
(Mer information till föreningsintyget ifyllande hittar du under fliken länkar)
För gevär gäller:
Ny medlem i föreningen tidigast efter sex (6) månaders aktivt medlemskap (= att regelbundet ha deltagit i föreningens tävlings- och träningsverksamhet) samt betalda föreningsavgifter.
Förening får endast utfärda intyg för vapen som används i föreningens verksamhet och detta ska överensstämma med SvSF:s vapenpolicy och reglemente för aktuell gren.
Medlemmen ska ha genomgått SvSF:s utbildning för skyttekort för aktuell disciplin med godkänt resultat. Skyttesport
Vapnet ska uppfylla SvSF:s vapenpolicy och överensstämma med SvSF:s reglemente för aktuella grenar.
Vid intyg till föreningsegna grenar ska vapnet överensstämma med SvSF:s reglemente och vapenpolicy.
Intyget ska utfärdas av föreningens styrelse vid styrelsesammanträde eller, efter protokoll-förd delegation, av föreningens ordförande eller sekreterare. Utfärdade intyg ska under alla omständigheter protokollföras.
Alla intyg ska sändas direkt till polismyndighetens tillståndsenhet.
Om tveksamhet råder beträffande personen i fråga eller behovet, kan föreningsstyrelsen neka att utfärda intyg beträffande behov.
Det får inte utfärdas föreningsintyg för hel- eller halvautomatiska gevär.
För Kpist gäller särskilt att skytten ska ha varit aktiv och uppfyllt fordringar för guldmärke under tre (3) år och inneha gevärsskyttekort med tillägg för Kpist.
Allt skytte med automatkarbin bygger på direkt samverkan med Försvarsmakten/Hemvärnet och att skytten där erhållit behörighetsbevis för automatkarbin. Mot denna bakgrund får inte föreningsintyg utfärdas gällande automatkarbin.